Hehe; har nästan väntat på det där inlägget, då min ovanstående quote var - som så många andra gånger när jag skriver innan jag tänkt klart, vilket jag nästan alltid gör (Dennis har både en och tjugo gånger fått dra i tyglarna

)
Du har självfallet helt rätt. Vetefan vad jag tänkte där... jo, jag tänkte väl att det kändes lite skumt att US-thrasharna nämnde UKHC/d-takts-scenen i samma andetag som ex. Exploited.
Vad gäller icke-d-taktig punk så håller jag med om att US var milsvida bättre än UK under de där åren. Var ju mest tragiskt att se hur UK-punkband apade efter Pistols och spelade Chucken-ackord med Jånny Råtten-lyrik... vilket väl var anledningen till att punken "dog" i UK där, medan den frodades i US - snarare än att den kom "senare" till Staterna - vilket kanske inte riktigt var fallet; annat än vad gäller kommersialiseringen av hela köret.
Kan man tänka sig att det Lemmy kallat "typiskt brittisk gnällattityd med regler" (parafraserat...) hade en inverkan på punkens utveckling på de olika kontinenterna? PI hade nog inte funkat i UK, t.ex. - det tog väl ända till Leatherface innan punk som faktiskt kunde betraktas som poetisk (i ordets positiva bemärkelse) de facto fick en chans i UK...